onsdag 25. januar 2012

Verkstedet

Et ganske pent verksted om jeg selv må få si det.



Fasaden som forteller: HER ER VI

God, gul og gammel RAS sikkemaskin

Lockformer for pitsburgerfals og rørfals. Mye brukt.

Sirkelkutter (i mangel av et bedre ord)

Valsemaskin

Datastyrt knekkemaskin

Effektiv å programmere

Maskinsaks (3150mm bred, maks anslag 788mm)

Elektronisk programmering













Platereol

Verktøyvegg. Viktig med orden på et verksted.


Diverse maler

Arbeidsbord hvor vi stort sett lager pipebeslag
Big Wipes og Vulkem fugemasse

Takrenner og nedløp fra Grøvik som vi bestiller fra Ventistål i Kristiansand




1 kommentar:

  1. Det er litt artig å lese dette. Jeg er nå 74 år og begynte å arbeide på et Blikkenslager verksted i Porsgrunn når jeg var 17år. Da var det ikke mange elektriske maskiner, vi hadde en knekke maskin på en meter samme lengde hadde slagsaksen og loddebolten gikk på rødsprit. Vi kjøpte inn sink nr. 12 som vi brukte til takrenner og nedløp, ja vi hadde selvfølgelig vulstemaskin som ble brukt til takrennene. Sinken kom i coil den var 2,5 lm lang og 1 m bredde. Vi hadde også en sikke maskin som ble veldig lite brukt. men etter ca 10 år sluttet jeg og begynte i Teknisk Isolering og det var en annen verden. Jeg lærte plateutfolding som var egentlig midt i blinken for meg. Da vi hadde konstruksjonstegning på skolen i 98 og 9ende klasse som var mitt beste fag og i Teknisk så ble jeg i 20 år. og har aldri klaget på min tid i arbeidslivet.

    SvarSlett